Vi höjer säkerheten med hjälp av tvåfaktorsinloggning i TindraTid

Vi höjer säkerheten med hjälp av tvåfaktorsinloggning i TindraTid
11 februari, 2021 Jonas
3 minuters läsning

Att skydda information är alltid viktigt, inte minst för oss som arbetar med människor och har tillgång till uppgifter som är känsliga för andra än oss själva. Från och med den 8e mars kommer vi därför aktivera så kallad tvåfaktorsautentisering i vårt intranät – TindraTid.

Läs nedan om vad detta innebär och hur du som har tillgång till TindraTid går till väga för att logga in.

Vad är tvåfaktorsinloggning?

Tvåfaktorsinloggning innebär att du som loggar in i TindraTid utöver dina vanliga inloggningsuppgifter även kommer behöva bekräfta din identitet med hjälp av BankID eller SMS till din mobiltelefon. Detta för att öka säkerheten och tillse att endast du med rätt behörighet har tillgång till informationen som lagras i TindraTid.

För att underlätta kommer du innan du loggar in kunna välja att bocka för “Kom ihåg mig på denna enhet i 30 dagar”.

Du som klickar i detta kommer efter att du loggat in med hjälp av något av alternativen nedan sedan kunna logga in som tidigare, med användarnamn och lösenord enbart, under 30 dagar. Efter detta ber systemet dig på nytt att bekräfta din identitet med hjälp av tvåfaktorsinloggning.

Denna ändring träder i kraft den 8e mars, 2021.

Nedan följer instruktioner för varje alternativ.

Inloggning med hjälp av BankID:

Notera – endast du med giltigt svenskt personnummer kan logga in med hjälp av Bank-ID.

  1. Gå till sidan för inloggning (tid.tindra-ab.se eller tindraassistans.se och klicka på ”Logga in”)
  2. Skriv in ditt användarnamn och lösenord
  3. Om du skrivit korrekta inloggningsuppgifter skickas du vidare till tvåfaktorsinloggningen. Här får du välja om du ska verifiera dig med BankID.
  4. Välj sedan vilken typ av BankID du vill använda dig av. Du kan välja ”BankID på denna enhet” eller ”Mobilt BankID”.
  5. Öppna ditt BankID-program och signera med din säkerhetskod.
  6. Gå tillbaka till TindraTid. Du ska nu vara inloggad.

Om detta ej fungerar:

  1. Ditt personnummer kanske inte är registrerat i systemet, eller felaktigt inmatat. Kontakta Tindra så hjälper vi dig med detta.
  2. Du har inte ett svenskt personnummer registrerat på ditt konto i systemet. Du behöver då använda dig av inloggning med hjälp av SMS-kod istället. Se mer om detta nedan.

Inloggning med hjälp av SMS-kod.

Notera – Endast du med giltigt svenskt mobilnummer kan logga in med hjälp av SMS-kod i systemet.

  1. Gå till sidan för inloggning (tid.tindra-ab.se eller tindraassistans.se och klicka på ”Logga in”)
  2. Skriv in ditt användarnamn och lösenord
  3. Om du skrivit korrekta inloggningsuppgifter skickas du vidare till tvåfaktorsinloggningen. Här får du välja om du ska verifiera dig med SMS-kod. Du väljer själv.
  4. Du kommer få en kod skickad till dig via SMS. Öppna SMS:et och skriv in sifforna i TindraTid.

Om detta ej fungerar:

  1. Ditt mobiltelefonnummer kan vara felaktigt registrerat i TindraTid. Kontakta Tindra så hjälper vi dig.
  2. Du använder ett SMS-program som har blockerat TindraTid/AiAi som avsändare. Använd din mobiltelefons standardprogram istället.
  3. Du har inte ett giltigt svenskt mobiltelefonnummer registrerat i TindraTid. SMS-kod kan enbart skickas till svenska mobiltelefonnummer.

Tack för att du tar del av informationen vi delar. Välkommen till oss med dina frågor – vi hjälps åt!